Thoughts
Förbättra affären med en tillgänglig webbplats
Tänker du att digital tillgänglighet handlar om att göra gott för en liten grupp? Eller om att uppfylla lagkrav? Tänk om! En tillgänglig webbplats gynnar alla – och dessutom din affär.
En tredjedel lever med en funktionsnedsättning
Digital tillgänglighet handlar om att webbplatser och digitala tjänster ska utformas så att de är användbara för alla människor, inklusive personer med funktionsnedsättningar. Över 30 procent av befolkningen lever med någon form av funktionsnedsättning som påverkar syn, hörsel, kognition eller rörelseförmåga enligt Myndigheten för delaktighet. Vi stänger alltså ute en stor del av marknaden om vi inte inkluderar personer med funktionsnedsättningar.
Tillgängliga tjänster gynnar oss alla
En funktionsnedsättning kan vara permanent eller tillfällig, men den kan också uppstå i stunden. De flesta har upplevt svårigheter att läsa texten på mobiltelefonen när solen har lyst oss i ansiktet eller varit begränsade till att använda ena handen när vi håller en matkasse i den andra. Faktum är att tillgänglighet gynnar oss alla, särskilt mobilanvändare, ovana teknikanvändare, äldre personer och de med svenska som andraspråk. Med en tillgänglig webbplats missar du ingen!
Snart skärps lagkraven
Den 28 juni 2025 träder en ny lag om tillgänglighet i kraft – tillgänglighetsdirektivet . Lagen är baserad på The European Accessibility Act, EAA, och innebär att ännu fler aktörer än tidigare behöver säkerställa att webbplatser, produkter och tjänster är användbara för alla. Skulle företag inte leva upp till kraven riskerar de viten och att produkten tas bort från marknaden.
Om kraven för tillgänglighetsdirektivet hos Digin.nu
Så gynnar tillgängligheten din affär
Lagkrav eller ej – tillgänglighet bör stå på alla företags att-göra-lista. I grund och botten handlar det om att ta ansvar, men också om affärsmöjligheter. Tillgänglighet har, som du redan förstått, många fördelar:
Du når ut till fler
En tillgänglig webbplats når en bredare publik som kan ta del av och använda den.
Du får nöjdare användare
Tillgängliga webbplatser är vanligtvis både snabbare och enklare att använda. De förbättrar användarupplevelsen för alla genom enklare navigering, tydligare layout och snabbare laddningstider.
Du stärker varumärket
Att prioritera tillgänglighet visar att ditt företag bryr sig om sina användare – omtanke och empati. Det stärker företagets varumärke och bygger lojalitet.
Du ökar synligheten
En webbplats med innehåll som är tydligt, väldisponerat och begripligt blir inte bara mer tillgänglig för dina användare. Den blir också mer tillgänglig för sökmotorerna. Du kommer med andra ord öka din räckvidd.
Som en bonus kan tillgängligheten också ge dig en mer klimatsmart webbplats. I båda fallen vill du ha en lättnavigerad och effektiv webbplats.
Kom igång med tillgänglighet –ta hjälp av Esatto
Vi på Esatto hjälper dig gärna med en tillgänglighetsgranskning av din webbplats, för att se hur tillgänglig den är och stötta dig i arbetet framåt. Vi gör en genomgång av webbplatsen och kontrollerar att den uppfyller internationella standarder och riktlinjer för webbtillgänglighet enligt WCAG 2.2 och EN 301 549-standarder genom automatiska och manuella tester. Resultatet är en rapport som sammanfattar våra observationer och en lättläst presentation med konkreta rekommendationer på hur ni kan förbättra er tillgänglighet på webben. Tillsammans kan vi påbörja er resa mot digital inkludering – och bättre affärer.