Thoughts

Tillgänglighetsdirektivet 2025: Din guide till den nya lagen

Den 28 juni 2025 träder tillgänglighetsdirektivet i kraft, med syfte att göra fler tjänster och produkter tillgängliga för alla – även personer med funktionsnedsättningar. Vi guidar dig till de nya tillgänglighetskraven.

Person som skriver på tangentbord på en bärbar dator

Tillgänglighetsdirektivet i stora drag

Inom området digital tillgänglighet har vi i Sverige sedan tidigare lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen), som i huvudsak berör offentlig sektor. Nu utvidgas lagkraven till att gälla även privata aktörer.

Den 28 juni 2025 träder det nya tillgänglighetsdirektivet i kraft, eller Lagen om vissa tjänster och produkters tillgänglighet som den egentligen heter. Lagen är den svenska motsvarigheten till European Accessibility ACT (EAA) som syftar till att skapa en enhetlig standard för tillgänglighet i hela EU – vilket är bra för både konsumenter och produktutvecklare. Har du inte redan gjort det, är det en god idé att se över hur den nya lagen påverkar din verksamhet.

Om tillgänglighetsdirektivet på riksdagens webbplats

Vem berörs av det nya tillgänglighetsdirektivet?

Tillgänglighetsdirektivet påverkar företag som är baserade i EU och företag som riktar sig till EU-marknaden, men det finns undantag. Är ditt företag ett mikroföretag, som omsätter mindre än 2 miljoner euro om året eller har färre än 10 anställda, berörs du inte av lagen. Innebär kraven en stor förändring av din produkts eller tjänsts grundläggande karaktär är du också undantagen från kraven. Likaså om de medför en oproportionerligt stor börda för ditt företag. Men – även om du inte omfattas av lagkraven nu, är det alltid en bra idé att arbeta med tillgänglighet eftersom tillgänglighet faktiskt gynnar din affär.

Vilka produkter och tjänster omfattas?

Lagen berör nya konsumenttjänster och -produkter från och med den 28 juni 2025, och befintliga sådana ska anpassas före 2030. Digitala tjänster som omfattas är:

  • Elektroniska kommunikationstjänster: E-post, SMS, chatt, videosamtal och specialiserade kommunikationstjänster
  • E-handelstjänster: Nyheter, försäljning, marknadsföring, professionella tjänster (exempelvis läkartjänster), underhållning, grundläggande förmedlingstjänster och sponsrade gratistjänster
  • Medietjänster: Streamingtjänster och TV
  • Vissa tjänster för persontransporter (utom lokal- och regionaltrafik)
  • Banktjänster
  • E-böcker

Lagen gäller inte förinspelat innehåll som inte uppdateras efter att lagen börjat gälla. Den gäller heller inte webbkartor, om väsentlig information presenteras på ett tillgängligt sätt, eller innehåll från tredje part som ni inte betalar för eller själva kontrollerar.

Om kraven för e-handlare på EUR-Lex webbplats (på engelska)

Vad krävs för att nå tillgänglighetskraven?

För att uppfylla tillgänglighetsdirektivet behöver du följa två standarder:

EN 301 549

Europeisk standard för tillgänglighet och inkluderande design. Denna standard bygger till stor del på Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).

WCAG

Global standard för hur webbinnehåll görs tillgängligt. WCAG uppdateras regelbundet och idag gäller version 2.2. Standarden har tre olika ambitionsnivåer: A-, AA- och AAA-nivå (uttalas ”dubbel-a” och ”trippel-a”). A är den lägsta nivån, medan AAA är den högsta. Enligt tillgänglighetsdirektivet behöver vi följa en AA-nivå, vilket ger en god tillgänglighet utan alltför höga kostnader.

Genom att följa båda standarderna kan du säkerställa att din produkt eller tjänst är tillgänglig i allt från design till kod och innehåll.

Att inte följa kraven kan bli kostsamt

Vad händer då om du inte lyckats uppfylla kraven när den nya lagen träder i kraft? För det första behöver din verksamhet redogöra för hur tillgänglig (eller otillgänglig) er tjänst eller produkt är. Men det kan också bli dyrt. Företag som inte lever upp till kraven kan få viten på mellan 10 000 och 10 000 000 kronor. I värsta fall kan produkten tas bort från marknaden inom EU. Onödigt kostsamt, för något som det faktiskt finns en lösning på.

Ligg steget före genom att inkludera alla

Lagkraven är minimikrav för digital tillgänglighet. Vi på Esatto rekommenderar att designa för alla genom universell utformning. Det betyder att ha med tillgänglighet i allt ifrån planering till implementering, för att säkerställa att ingen utesluts och att de produkter som tas fram faktiskt kan användas av alla. På så sätt slipper du kostsamma anpassningar i efterhand.

Vill du komma igång?

Vi hjälper dig att skapa tillgängliga digitala tjänster och produkter från start eller genom att göra en tillgänglighetsgranskning av befintliga. Hör av dig, så berättar vi mer.


Vill du veta mer?

Nina Lyszczarz

Nina Łyszczarz

UX Designer & Accessibility Expert

nina.lyszczarz@esatto.se