Digital nutid och framtid med Killander & Björk – Sveriges största framtidspodd
Framtidssamtal
”Vi är alla kollegor i framtidsbranschen så att ha samtal om vad den kan bli tycker vi är värdefullt spenderad tid.” Det menar podcastvärdarna Mats Björk och Andreas Killander som nu är inne på sitt fjärde år och hösten 2020 släpper sitt tvåhundrade samtal om framtiden.
Digitaliseringen är ett gigantiskt skifte - kanske större än industrialiseringen. Så hur bygger man varumärke i en digital kontext? Hur fungerar artisteri i en digitaliserad värld, och behöver vi egentligen skolan imorgon när robotar ändå gör allt jobb? Det här är några av funderingarna som stötts och blötts av duon genom åren.
Förutom att vi på Esatto har vetgirige Mats Björk som kollega har vi också ett samarbete med podden för att främja kunskap och ledarskap inom digitalisering i Sverige.
Exempel på samtal och gäster i podden genom åren
- "Hur är man politiker i en informationsrevolution" med Annie Lööf
- "Ständiga experiment med kunden i centrum" med Pino Roscigno
- "Digitalt artisteri" med Petter Alexis
- "Hjälper eller stjälper pandemin vårt hållbarhetsarbete" med Maria Wetterstrand
Missionen är att inspirera och katalysera samtalet om vad vi vill bygga imorgon, med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.
Vi har varit med och sponsrat podden under tre års tid och för oss är podden viktig i flera bemärkelser. Dels bryr vi oss om och pratar mycket om framtiden för att kunna navigera oss framåt som byrå och vara relevanta och intressanta. Men också för att vi vill uppmuntra medarbetare att utvecklas i det som är deras drivkrafter.
Ljudet tar över internet
Podcast är inget nytt koncept, men har senaste tiden gått från att vara något luddigt och diffust till att ha potential att bli världens populäraste medieform. Idag lyssnar mer än hälften av alla svenskar på podd och tillväxten på nya lyssnare är så hög så att exempelvis Spotify och Apple har det som deras viktigaste prioritering framåt. Marknaden globalt är värd hisnande 11 miljarder dollar och förväntas växa till över 50 miljarder dollar i mitten på det här decenniet.
Poddar används till mycket men vi är kanske mest bekant med kriminalpoddar, historiepoddar och mediapersonligheter såsom Gynning och Berg eller kanske Alex och Sigge. Men faktum är att det finns poddar för varje ämne som människor är intresserad av och de flesta har ganska liten men trogen lyssnarskara. Så har man något att berätta? Då är podd sättet att göra det på framåt.
Vi tror att podcast kan bli ett viktigt verktyg i allas verktygslåda för strategisk kommunikation de kommande åren. Poddar är utmärkt för att hålla dialogen igång i sin marknadsnisch, för att skapa kännedom om företags mission och berättelser men också för att skapa stolthet internt. Vi rekommenderar definitivt att alla bör komma igång med experiment själva - även ni som inte har poddninjor som Mats inom er verksamhet.
Svenskarnas poddvanor från Svenskarna och Internet