SVENSKA KENNELKLUBBEN

Människans bästa väns bästa vän – köpahund.se

Svenska Kennelklubben är en av landets största intresseföreningar och har i över 125 år jobbat med att företräda Sveriges alla hundar och hundägare. De sprider information, utbildar och väcker debatt samt visar på den stora glädjen och nyttan med att äga hund.

Fyra små labradorvalpar kikar nyfiket fram över en kant

En av Sveriges mest välbesökta webbplatser

Tjänsten köpahund.se har över 20 miljoner sidvisningar och cirka 800 000 unika besökare per år. Det är ingen underdrift att påstå att detta är hundälskarnas Airbnb, det vill säga en förmedling av en tjänst där både hundköpares och uppfödares intressen tas tillvara.

Bättre upplevelse både för hundköpare och uppfödare

Hur förbättrar man en så välbesökt och populär digital tjänst? Dels handlar det självklar om själva upplevelsen. Vi ville skapa en plats där man gillar att hänga och dit man vill återkomma gång på gång. Som hundköpare ska det vara enkelt och intuitivt att snabbt hitta rätt annons, hundras eller uppfödare och tjänsten ska självklart vara tillgänglig för alla. Som uppfödare skall det vara enkelt att administrera sin verksamhet, inklusive annonser, kullar, enskilda hundar samt få enkel tillgång till alla avtal och intyg som ingår i en uppfödares vardag. 

Vi la därför mycket fokus på tillgänglighet i enlighet med WCAG samt tog fram en design som är ljus, luftig och enkel att ta till sig. Rent tekniskt har vi också gjort ett antal förbättringar som har lett till betydligt bättre prestanda.

Ny visuell identitet och logotyp

Köpahund vänder sig delvis till en lite annorlunda målgrupp jämfört med sina övriga digitala tjänster, med den lite mer oerfarne hundköparen i fokus. För att tillgodose detta gjorde vi en enkel varumärkesanalys tillsammans och kom fram till att Köpahund skall fortsätta att vara ett undervarumärke, men med tydligt designmässigt arv från varumärket SKK, som sedan länge är förknippat med långvarig trygghet och seriositet. 

Baserat på denna analys tog vi fram en ny logotyp samt en ny visuell identitet som bär tydliga spår av SKK, men som ändå har ett eget formspråk. Meningen är att hundköpare och uppfödare skall känna igen sig, men ändå få en ny upplevelse som är ännu mer inkluderande och inbjudande.

Kontinuerlig feedback och utveckling

Köpahund visades i en första version på Stockholm Hundmässa i december 2022 och lanserades sedan i två steg. Först för uppfödare i januari 2023 och sedan även för hundköpare i februari. En viktig del av den första releasen var att samla in feedback från användare för att sedan kunna justera och förbättra tjänsten utifrån behov och önskemål från riktiga användare. Vi utvecklar tjänsten kontinuerligt nu och under kommande år.

SKK Köpa hund


Bransch/område

Medlemsorganisation

Vad vi gjorde

Ett kollage med mobiltelefoner som visar olika vyer från nya Köpahund.se
Kollage med olika element från den nya grafiska profilen
Startsidan på nya Köpahund.se

Vill du veta mer?