UX-design, user experience design, är en central del i skapandet av digitala tjänster. Det handlar om att designa digitala tjänster som är både användbara och tillgängliga. Med UX-design kan vi möta dina användares behov, samtidigt som vi bidrar till att uppfylla din verksamhets mål.

Vad är UX-design?

UX står för user experience, användarupplevelse. Det handlar kort och gott om att skapa positiva upplevelser: digitala tjänster som gör vardagen lite bättre för användaren. Esattos UX-designers ser till att digitala tjänster som byggs är användbara, men också tillgänglighetsanpassade.

UX-design har även en viktig roll när vi vidareutvecklar befintliga digitala tjänster. Genom analys av data kan vi identifiera vad som inte fungerar idag, och med UX-design skapa ny och förbättrad funktionalitet över tid.

Så jobbar en UX-designer

Våra UX-designers främsta vapen är research. När vi lär känna dina användare på djupet vet vi bättre hur en digital tjänst ska designas. Vilka är användarna? Vad har de för mål när de använder den digitala tjänsten? Hur kan vi möta dem? Det är typiska frågor våra UX-designers behöver ställa. När lösningen sedan börjar ta form, är användartester av densamma en viktig del för att se att resultatet blev som tänkt.

Några typiska uppgifter för en UX-designer på Esatto är:

Användarresearch

För att lära känna användaren och dennes behov.

Kundresor

Visualisering av kundens relation till verksamheten.

Effektkartläggning

Ihopkoppling av användarbehov och verksamhetsmål.

Interaktionsdesign och wireframing

Enkla trådskisser som visar tänkt funktionalitet och innehåll i en tjänst.

Prototyper

För att visa hur användaren kan interagera med den tänkta lösningen.

Användartester

För att säkerställa att en lösning fungerar som tänkt.

A/B-tester

För att testa olika alternativa lösningar, och se vad som fungerar bäst.

Därför behöver du UX-design i ditt projekt

Visst är det möjligt att ta fram en digital tjänst utan en UX-designer i teamet. Den kommer troligen se snygg ut och vara tekniskt fungerande. Men risken är stor att den inte möter användarnas behov. Och om den inte gör det, kommer den sannolikt inte heller att möta din verksamhets mål.

Bra UX-design förbättrar alltså inte bara för den tänkta användaren, det är i slutänden en fråga om lönsamhet. Det finns med andra ord all anledning att ta in en UX-designer i ditt team.