BONDENS EL

En jordnära webb för böndernas eget elbolag

När LRF Samköp tände ljuset för Bondens el vände de sig till Esatto för att skapa en ny varumärkesidentitet och digital närvaro. Målet? Rättvisa och prisvärda elavtal som får svensk landsbygd att växa.

En åker med en skördetröska i arbete, sett rakt framifrån mot en blå himmel.

Böndernas eget elbolag

Bondens el startade som böndernas eget elbolag för att erbjuda schyst och hållbar el som stärker landsbygden. Vem som helst kan bli kund, även om du inte är bonde eller bor på landet. Esatto fick möjlighet att hjälpa LRF Samköp att forma och utveckla varumärkesupplevelsen från grunden. Ett uppdrag som innebar arbete med allt ifrån varumärkesplattform till webbanalys.

Varumärkesverkstad

Efter inledande omvärlds- och konkurrensanalyser arbetade vi i workshopsformat tillsammans fram en varumärkesplattform för Bondens el. I plattformen ringade vi in varumärkets värden och målgrupper samt en vision: ”Ge kraft till hela Sverige och stärka landsbygden”.

För att skapa en grund för det kommande arbetet med visuell identitet och tonalitet genomförde vi också en Brand Experience Workshop. Här enades vi om upplevelseprinciper och ett ramverk för upplevelsen av Bondens el. Resultatet visade att varumärket borde förmedla enkelhet, jordnära kvalitet, värme och mänsklighet.

Visuell identitet och tonalitet

Vi designade en ny logotyp, valde färger och ett nytt typsnitt – det svenska typsnittet Rund, designat av Letters from Sweden. Symbolen i logotypen inspirerades av det jordnära och enkla och fungerar i alla storlekar. Vi skapade referens- och inspirationsbilder för en ny bildbank till Bondens el. Dessutom tog vi fram en copyplattform som LRF Samköp kunde hålla sig i när Bondens el skulle kommuniceras.

Varumärket tar form

Det nya varumärket blev levande i Bondens els kanaler – från fakturor och annonser till en ny webbplats. Enkelhet stod högt på agendan i UX- och designarbetet. Vi designade i nära samarbete med användarna och tillämpade självklart principer för digital tillgänglighet.

Bakom kulisserna

Den upplevda enkelheten till trots bygger Bondens els nya webbplats på ett komplext nätverk av tekniker i samspel med varandra. Som CMS valdes open source-lösningen Piranha och integrationer byggdes mot bland annat Lime (CRM) och BankID (inloggning och signering).

Bondens el – ett spirande varumärke

Esatto och LRF Samköp arbetar kontinuerligt med att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringen i form av nya elavtal. Genom datainsamling och Google Analytics kan vi lättare förstå vad som fungerar bäst och vilka förbättringar vi behöver göra.

Bondens el


Bransch/område

Energi

Vad vi gjorde

Varumärkesplattform, visuell identitet, copyplattform, UX-design, digital design, designsystem, webbutveckling, spårningsuppsättning och webbanalys

Den nya logotypen för Bondens el
Ny logotyp för Bondens el.
exempel på bildbank och färger i den nya visuella identiteten för Bondens el
Det nya bildmanéret har en svensk, naturlig känsla.
De nya färgerna i Bondens els visuella identitet
Den nya färgskalan är inspirerad av det svenska odlingslandskapet.
Vy från den nya webbplatsen för Bondens el.