BONDENS EL
En jordnära webb för böndernas eget elbolag
När LRF Samköp tände ljuset för Bondens el vände de sig till Esatto för att skapa en ny varumärkesidentitet och digital närvaro. Målet? Rättvisa och prisvärda elavtal som får svensk landsbygd att växa.
Böndernas eget elbolag
Bondens el startade som böndernas eget elbolag för att erbjuda schyst och hållbar el som stärker landsbygden. Vem som helst kan bli kund, även om du inte är bonde eller bor på landet. Esatto fick möjlighet att hjälpa LRF Samköp att forma och utveckla varumärkesupplevelsen från grunden. Ett uppdrag som innebar arbete med allt ifrån varumärkesplattform till webbanalys.
Varumärkesverkstad
Efter inledande omvärlds- och konkurrensanalyser arbetade vi i workshopsformat tillsammans fram en varumärkesplattform för Bondens el. I plattformen ringade vi in varumärkets värden och målgrupper samt en vision: ”Ge kraft till hela Sverige och stärka landsbygden”.
För att skapa en grund för det kommande arbetet med visuell identitet och tonalitet genomförde vi också en Brand Experience Workshop. Här enades vi om upplevelseprinciper och ett ramverk för upplevelsen av Bondens el. Resultatet visade att varumärket borde förmedla enkelhet, jordnära kvalitet, värme och mänsklighet.
Visuell identitet och tonalitet
Vi designade en ny logotyp, valde färger och ett nytt typsnitt – det svenska typsnittet Rund, designat av Letters from Sweden. Symbolen i logotypen inspirerades av det jordnära och enkla och fungerar i alla storlekar. Vi skapade referens- och inspirationsbilder för en ny bildbank till Bondens el. Dessutom tog vi fram en copyplattform som LRF Samköp kunde hålla sig i när Bondens el skulle kommuniceras.
Varumärket tar form
Det nya varumärket blev levande i Bondens els kanaler – från fakturor och annonser till en ny webbplats. Enkelhet stod högt på agendan i UX- och designarbetet. Vi designade i nära samarbete med användarna och tillämpade självklart principer för digital tillgänglighet.
Bakom kulisserna
Den upplevda enkelheten till trots bygger Bondens els nya webbplats på ett komplext nätverk av tekniker i samspel med varandra. Som CMS valdes open source-lösningen Piranha och integrationer byggdes mot bland annat Lime (CRM) och BankID (inloggning och signering).
Bondens el – ett spirande varumärke
Esatto och LRF Samköp arbetar kontinuerligt med att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringen i form av nya elavtal. Genom datainsamling och Google Analytics kan vi lättare förstå vad som fungerar bäst och vilka förbättringar vi behöver göra.
Bondens el
Bransch/område
Energi
Vad vi gjorde
Varumärkesplattform, visuell identitet, copyplattform, UX-design, digital design, designsystem, webbutveckling, spårningsuppsättning och webbanalys
Vill du veta mer?
Så har vi hjälpt andra
-
Svenska Kennelklubbens nya webbplats sitter fint
Svenska Kennelklubben
-
Människans bästa väns bästa vän – köpahund.se
Svenska Kennelklubben
-
Affärstidningen som ser till att lantbruksaffären växer i takt med grödorna
ATL