Utbildning
Lär dig tänka (och skriva) som en UX-writer
Arbetar du med innehåll som kommunikatör, redaktör, copywriter eller skribent? Vill du bli bättre på att skriva användarcentrerat för digitala kanaler? Esattos kurs i UX-writing ges i halv- eller heldagsformat och bjuder på såväl inspiration som praktiska övningar.
Om utbildningen
I den här utbildningen får du inspiration och verktyg för att bli en bättre digital skribent och utvecklas inom användarcentrerad copy. Du lär dig att tänka som en UX-writer för att skriva funktionellt och smart. Helt enkelt: du blir bättre rustad att skriva för webben och får med dig metoder och argument som du kan börja använda i din egen organisation redan nästa dag.
Vad du kommer att få med dig:
- Inspiration, tips och tricks
- Hur dina användare läser på webben
- Vikten av struktur
- Vad tonalitet är – och varför den spelar roll
- Hur du skriver riktig bra mikrocopy
- Smarta saker kring sökoptimerade texter
- Råd för inkluderande och tillgängligt innehåll
Utbildningsform
Utbildningen ges på förfrågan och innehåller en blandning av föreläsning och praktiska moment. Du kommer få inspiration, möjlighet att diskutera med andra och inte minst själv prova på allt ifrån strukturövningar till att skriva felmeddelanden och knappar.
Vem är kursen för?
Kursen passar dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent eller copywriter. Eller dig som bara generellt vill vässa dina förmågor att skriva digitala texter! Oavsett vilket så är den här utbildningen som klippt och skuren för dig.
Är ni ett gäng som vill gå utbildningen tillsammans så kan vi anpassa den för just era behov. Låt oss veta det i anmälan. Pris för en skräddarsydd kurs och resekostnader kan tillkomma.
Kursledare
Johan Söderberg är affärsområdeschef för Design & Strategy på Esatto och har närmare 20 års erfarenhet som copywriter och UX-writer på digitala byråer och företag. Johan har mejslat fram texter till allt från webbplatser till chatbotar – alltid med användarens bästa i fokus.
Sofia Lindahl är innehålls- och UX-strateg på Esatto och har arbetat med copywriting, UX-writing, innehållsskapande och varumärkesbyggande kommunikation på några av Sveriges ledande byråer. Hon arbetar insiktsdrivet med innehållsstrategier, varumärkestonaliteter, innehållsproduktion och en hel del annat. Hon är en uppskattad workshopledare med stor pedagogisk förmåga.
Vill du veta mer?
Mer inspiration
-
Så lyckas du med UX-writing i ditt projekt
Thoughts
-
Tillgänglighet för digitala tjänster
Utbildning
-
Storytelling – så kan du använda det på ditt företag
Utbildning