Thoughts

Google Analytics 4 – allt du behöver veta

Snart behöver din sajt gå över till Google Analytics 4 för att du ska kunna fortsätta att mäta och spåra vad besökarna gör på den. Känns det svettigt? Esattos analytiker Sanna Hyvönen reder ut vad som gäller.

brain

Google har beslutat att under nästa år stänga ner Universal Analytics (UA) och helt gå över till Google Analytics 4 (GA4).För att kunna fortsätta använda Google Analytics behöver du migrera din uppsättning från Universal Analytics till Google Analytics 4,senast 1 juli 2023,men gärna så snart som möjligt.

Varför byta till nya Google Analytics?

”GA4 kommer med en rad uppdateringar och använder en helt ny datamodell, vilket innebär att din historiska data i Universal Analytics och data som samlas in i GA4 inte går att jämföra. För att göra migreringen så bra som möjligt och säkra din jämförelse data så behöver du börja använda GA4 i god tid” säger Sanna Hyvönen, analytiker på Esatto.

Varför gör Google denna förändring?

”Det blir allt större fokus på integritetsfrågor i världen. Användare väljer bort att dela sin data i högre grad, vilket gör att Google inte längre kan rapportera om alla som besöker din webbplats. Även mer komplexa kundresor över flera plattformar ställer högre krav på spårning än vad den gamla versionen av Google Analytics, det vill säga Universal Analytics som lanserades 2012, är kapabel till. Där kommer den nya versionen av Google Analytics (GA4) in.”

Hur funkar det med cookies?

”GA4 är skapad för att fungera i en värld utan cookies och erbjuder ett starkare integritetsskydd för användaren. I stället för att enbart förlita sig på cookies använder sig GA4 i större utsträckning av machinelearning för att fylla ut luckorna i observerade data.”

Hur framtidssäker är GA4?

”Väldigt skulle jag säga. Den nya uppdateringen har flera nya funktioner såsom en event-baserad datamodell, ökat fokus på användarintegritet, spårning över flera plattformar, prediktiva mätetal, datadriven attribution och utökade integrationer med andra Google-produkter. Det är ett måste att ha Google Analytics 4 för att du ska kunna få insikter om dina användare.”

Se till att planera din migrering till Google Analytics 4 (GA4) i god tid och hör av till oss på Esatto om du vill ha hjälp eller rådgivning för att göra övergången smärtfri.


Vill du veta mer?

Johan Söderberg

Johan Söderberg

Head of Design & Strategy

johan.soderberg@esatto.se