Thoughts

Så lyckas du med UX-writing i ditt projekt

Har du en UX-writer i ditt team? Grattis! Då är sannolikheten stor att din digitala tjänst både blir mer användarvänlig och konverterar bättre. Här är fem tips för att lyckas med UX-writing i ditt projekt.

UX-writing – vad är det och varför är det viktigt?

Ska du bygga en digital tjänst, till exempel en app eller en webbplats? Då behöver du en UX-writer som lägger kärlek på de små orden –som onboardingflöden, felmeddelanden, knappar, länkar och menyer. En UX-writer har till uppgift att guida användaren framåt på ett intuitivt och sömlöst sätt med hjälp av ord. Riktigt bra UX-writing märks sällan, men är avgörande för en bra upplevelse. Och med riktigt dålig UX-writing – ja, då kan det bli precis tvärtom.

5 tips för framgångsrik UX-writing

Att ha en UX-writer i teamet kan alltså göra stor skillnad för hur väl du lyckas med din digitala tjänst. Men hur samarbetar ni bäst? Vad ska teamet tänka på? Här är några saker:

1. Involvera UX-writern tidigt

En UX-writer ska hjälpa användaren att uppnå sina användningsmål. Vad vill hen åstadkomma med hjälp av tjänsten? Kanske vill användaren hitta specifik information, köpa något eller lösa en uppgift. En UX-writer behöver förstå behoven kopplat till detta på djupet, men också vad företaget bakom tjänsten har för mål. En UX-writer som kommer in när designen är klar, eller –gud förbjude – när utvecklingen är klar, kommer med stor sannolikhet börja ställa en rad relevanta frågor och kanske också krav som får påverkan på design och utveckling. Därför behöver du ha UX-writern med på tåget tidigt, alltså redan när du lär känna användaren i tidiga skeden.

2. Sätt tonen från början

Ofta handlar UX-writing om korta budskap. Men trots detta kan de uttryckas på en rad sätt. Och hur de formuleras påverkar hur de tas emot av användaren, och påverkar därmed uppfattningen av ditt varumärke. Har du en tydlig bild av ditt varumärkes personlighet? Bra. Har dina kollegor samma bild? Kanske inte alltid. Därför är det en toppenidé att tidigt diskutera hur den nya digitala produkten ska låta. En tonalitetsworkshop senare och bilden har klarnat!

3. Dokumentera stil, ton och språk

När ni är överens om målbilden för tonalitet, är det dags att omsätta det i praktiken. Här kommer det helt säkert dyka upp oändligt många beslut som behöver vägas mot den önskade tonaliteten. Är det okej att vara humoristisk – och vilken typ av humor i så fall? Använder ni utropstecken? Hur låter era call-to-action-knappar? Samla besluten i en styleguide som relevanta personer har åtkomst till. Det är förstås extra viktigt om flera personer arbetar med innehållet, för att skapa en konsekvent tonalitet. Hämta gärna inspiration från till exempel Mailchimps styleguide – men börja enkelt och låt omfång och format växa över tid.

4. Låt UX-writingen ta tid

Det är inte ovanligt att en UX-writer blir ombedd att på stående fot skriva några ord till ett felmeddelande, en knapp eller ett formulär. Eftersom UX-writing oftast är korta budskap, är det lätt att tro att det är gjort i en handvändning. Men en UX-writer behöver förstå situationen, användarens sinnesstämning, vad hen försöker uppnå och hur orden kan hjälpa till på bästa sätt. Dessutom ska UX-writern förhålla sig till den överenskomna tonaliteten. Därför behöver UX-writingen ges både utrymme och tid i ditt projekt.

5. Testa – och testa igen

Vid det här laget vet du att UX-writing inte är en enkel uppgift. Och även om innehållet följer konstens alla regler, vet du inte om det fungerar förrän du sätter det i händerna på riktiga användare. Att testa din digitala tjänst med riktigt innehåll är därför det bästa du kan göra. Och ju tidigare desto bättre. Fastnar användaren någonstans? Är det tydligt vad användaren förväntas göra? Finns det ord som är svåra att förstå? Att testa ger dig många värdefulla insikter, som kan hjälpa dig att förbättra din produkt – och genom det hjälpa användaren att nå sina mål och din tjänst att konvertera bättre i slutänden.

Praktisk hjälp eller tips och inspo? Vi löser båda

Vill du ha hjälp att ta ditt teams UX-writing till nya höjder? Spana in vår kurs i UX-writing, som ger både inspiration och praktiska övningar. Har du ingen UX-writer i ditt team ännu? Låt oss hjälpa dig med innehållet! Hör av dig, så sätter vi igång.


Vill du veta mer?

Sofia Lindahl

Sofia Lindahl

Senior Content & UX Strategist

sofia.lindahl@esatto.se