Thoughts

En UX-designers önskan: ”Help me help you!”

Vad har en frustrerad Jerry Maguire gemensamt med Esattos UX-designer? Jo, viljan att samarbeta. Läs Esattos Maria Eneckers önskan för ett lyckat projekt.

UX-huvud_gron_3000x2122

Ömsesidigt engagemang – nyckeln till framgång

“Help me help you!” Så sa en frustrerad Jerry Maguire (spelad av Tom Cruise) i den ikoniska filmen med samma namn från 1997. I en intensiv scen i fotbollsstjärnans Rod Tidwells (spelad av Cuba Gooding Jr.) omklädningsrum kämpar sportagenten Jerry med sin viktigaste, och enda, kund. I ett desperat försök att få Rod att förstå att deras framgång är beroende av ett ömsesidigt engagemang yttrar han upprepande gånger orden “Help me help you!”.

Som UX-designer vill jag ibland också ropa ut “Help me help you!” när jag möter mina kunder – men med lite mer positivitet och glädje än Maguire. För i grunden är ett lyckat projekt byggt på ömsesidigt engagemang, deltagande, och en stor dos nyfikenhet och öppenhet inför varandra.

6 tips för toppenresultat i ditt projekt

När jag kliver in i nya verksamhetsområden är mina kunder experterna, och jag är djupt ödmjuk inför deras kunskaper. Min roll som UX-designer är att vara expert på att hjälpa dem hjälpa sig själva, och att hitta lösningar på problem de kanske inte ens visste fanns. Men hur? Här kommer mina fem tips på hur man når toppenresultat tillsammans:

1. Investera i förstudier

Det är förståeligt att vara ivrig att komma igång. Men förstudier är guld värda och sparar tid, pengar och huvudvärk längre fram. När jag började arbeta som grafisk formgivare för tjugo år sedan innebar uppstart av designprojekt att man öppnade Photoshop och började rita. Som tur är har vi blivit klokare!

Även om jag som designer kan jag skapa snygga skisser utan research, riskerar resultatet att utan djupare insikter bli något visuellt tilltalande, men orealistiskt och oanvändbart. Det kostar både tid och pengar. Förstudien ger oss den avgörande förståelse vi behöver för att skapa något som både ser bra ut och fungerar i verkligheten.

2. Designa med användaren i centrum

Användaren bör stå i centrum för alla designbeslut. Det är viktigt att kunderna förstår och stödjer behovet av att involvera riktiga användare i processen – från tidiga undersökningar till tester. Även om du har bra koll på din målgrupp, är det riskabelt att anta att du vet exakt vad de vill ha utan att faktiskt fråga dem.

Användarcentrerad design handlar om att lyssna på användarna och förstå deras behov på djupet – och de kan ofta överraska både mig och mina kunder!

3. Samarbeta och kommunicera

Ett öppet och nära samarbete mellan kunden och UX-teamet är avgörande. Regelbundna möten, uppdateringar och feedbacksessioner hjälper till att hålla projekt och processer på rätt spår hela tiden. UX-design är en iterativ process, och det är viktigt att både kund och designer kan vara flexibel och anpassa sig efter nya insikter som dyker upp under projektets gång.

4. Investera i ett designsystem

När projekt växer organiskt är det lätt hänt att idéerna skenar. Framför allt företag som har funnits en längre tid är ofta som tillbyggda hus, där olika sektioner har byggts vid olika tidpunkter och med olika stilar. Genom att bygga upp designsystem skapar vi ordning och reda. Och när saker och ting förändras (för de gör de; designsystem är levande dokument) kan vi enkelt göra så att de genast slår igenom överallt samtidigt. Smidigt, va?

5. Följ upp och utvärdera

När projektet är lanserat är det viktigt att som kund vara delaktig i att följa upp hur designen presterar och vara redo att göra ytterligare förbättringar baserat på användarnas feedback. Vi lär oss ständigt, så jag råder alla mina kunder till att följa upp och justera vid behov.

6. Ha roligt!

Att ha kul tillsammans främjar kreativitet, engagemang och innovation. Viktigt betyder inte tråkigt.

Så, hjälp Esatto hjälpa dig – hör av dig så kan vi tillsammans skapa design i toppklass – och ha kul på vägen!


Vill du veta mer?

Maria Enecker

Maria Enecker

UX Lead

maria.enecker@esatto.se