En digital tjänst ska förstås vara snygg att se på och välfungerande rent tekniskt. Men för att den ska vara användbar behöver innehållet också vara det rätta. Vi hjälper dig till innehåll som är tydligt, relevant och rimmar med ditt varumärke.

Digital innehållsstrategi – för din webb eller produkt

När du tar fram en ny digital produkt, till exempel en webbplats, är innehållet helt centralt. Utan bra innehåll, ingen bra upplevelse. Här behöver du en digital innehållsstrategi! Vem vänder du dig till, vad letar de efter och vad vill de uppnå? Genom ett användarcentrerat arbetssätt och design thinking kan vi hjälpa dig att planera och organisera innehållet så att det möter både användarens och din verksamhets mål.

Bra innehållsstruktur gör det lätt att hitta

Att det är svårt att hitta på en webbplats är inte ovanligt. Orsaken är oftast att innehållet är organiserat eller benämnt efter verksamhetens behov och tankesätt, snarare än användarens. Vi hjälper er att skapa en intuitiv innehållsstruktur som gör det lätt att hitta och som samtidigt stärker synligheten i sökmotorer. Användarvänlighet och sökbarhet går nämligen hand i hand!

Tonaliteten är varumärkets röst

Innehållsstrategi handlar inte bara om vilken typ av innehåll som ska produceras och hur det ska struktureras. Det handlar lika mycket om hur det ska formuleras. Vad står ert varumärke för och hur kan det förmedlas i ord? Hur låter ni – och hur låter ni inte? Tillsammans kan vi definiera ditt företags tonalitet med riktlinjer och praktiska exempel. Resultatet blir en mer enhetlig bild av ert varumärke och ökad effektivitet för organisationens innehållsskapare.

UX-writing –orden som gör skillnad

UX-writing handlar om att skapa UX-copy och mikrocopy – orden som syns exempelvis i knappar, länkar, puffar och felmeddelanden. Det är oftast små ord och korta formuleringar, men icke desto mindre viktiga. Bra UX-writing sätter tonen och leder användaren framåt till att utföra saker och är därmed viktig för konverteringen. Vi på Esatto kan vara din organisations UX-writers. Vi kan också utbilda er i att själva tänka och skriva som en UX-writer.

Din förlängda arm i innehållsproduktionen

Att skapa bra innehåll tar tid – tid som inte alltid finns i en organisation. Då kan vi vara din utökade resurs och hjälpa till med innehållsproduktionen. Väl pålästa om er organisation, ert varumärke och er bransch blir vi er förlängda arm för att skapa och publicera användarvänliga och SEO-anpassade texter. Vi kan också stötta organisationens redaktörer och kommunikatörer till att bli ännu bättre digitala skribenter, exempelvis genom återkommande skrivarstugor eller i anpassade utbildningar.

Från innehållsstrategi till produktion

Sammanfattningsvis kan vi på Esatto hjälpa dig med det mesta som rör ditt innehåll. Till exempel:

  • Innehållstrategi
  • Riktlinjer för tonalitet
  • UX-writing och mikrocopy
  • SEO-copy och sökordsanpassade texter
  • Illustrationer, ikoner, grafik och bilder
  • Utbildningar och redaktörsstöd
  • Migrering och publicering av innehåll

Hör av dig, så sätter vi igång!