En ny prenumerationssajt som gör det enklare att få din favorittidskrift hem i brevlådan
ALLER MEDIA
Aller Media, en av Nordens största aktörer inom tidskrifter och digitala medier, har lanserat en ny prenumerationssajt för att förenkla och effektivisera prenumerationsprocessen för sina kunder i Danmark, Norge och Sverige. Med Optimizely Commerce som plattform kan kunder nu enkelt utforska och teckna abonnemang på sina favoritmagasin. Den nya sajten är skapad för att förbättra användarupplevelsen, öka kundnöjdheten och stärka Aller Medias digitala närvaro.
Intro
Aller Media, en av Nordens ledande aktörer inom tidskrifter och digitala medier, behövde en ny prenumerationssajt för att bättre möta sina kunders behov och driva fler prenumerationer av sina populära tidskrifter.
Med över 140 års erfarenhet i mediebranschen ville Aller Media ta ett kliv framåt genom att modernisera sitt digitala erbjudande och säkerställa en smidig och effektiv prenumerationsprocess för bättre nå ut till nya kunder och ge en ökad service till befintliga kunder.
Bakgrund
Den befintliga sajten hade begränsningar i fråga om användarupplevelse, funktionalitet och teknisk prestanda. Aller Media ville ha en plattform som inte bara skulle vara flexibel och användarvänlig, utan också kapabel att hantera alla tidskrifter för respektive marknad (Norge, Danmark & Sverige) med lokala erbjudanden.
Det handlade om att skapa en sajt där kunder enkelt kan utforska, jämföra och teckna prenumerationer – oavsett om de använder dator, surfplatta eller mobil. Målet var att göra prenumerationsprocessen så enkel och intuitiv som möjligt för att öka kundnöjdheten och lojaliteten.
Projektet
Vi utvärderade olika e-handelsplattformar tillsammans med Aller, letade efter en sofistikerad lösning baserad på en modern e-handelsplattform och integrerade den i en befintlig, mycket skalbar teknisk miljö baserad på mikrotjänster.
Valet blev Optimizely Commerce, en plattform vi vet levererar på löftet om skalbarhet och flexibilitet. Vi implementerade det tillsammans med Optimizely Content Management System (CMS) och distribuerade det på Azure, och utnyttjade Infrastructure as Code (IaC) för att säkerställa effektiv hantering.
Innehållet och katalogobjekten levereras headless och kombinerar Content Delivery API med anpassade API:er. För att effektivt hantera alla journaler och förbättra datakvaliteten implementerade vi Struct som ett PIM (Product Information Management system) som sedan synkroniseras med Optimizely Commerce & CMS.
Systemet är även integrerat med Advantage Subscription, vilket möjliggör hantering av kundabonnemang på produkterna. Microsoft Dynamics CRM hanterar ytterligare kundinformation och samtycker och integrerar med Optimizely. Detta ger Aller bättre kontroll över produkthanteringen, det vill säga hantera all information kopplad till tidningarna.
Den nya sajten, https://allerservice.dk, är designad för att maximera konverteringar och göra det enkelt för Allers nya och gamla kunder att utforska och prenumerera på dess breda utbud av tidningar.